Chorobę zwyrodnieniową stawów uważano do niedawna za dolegliwość seniorów i łączono z naturalnym starzeniem się organizmu, w którym dochodzi do ścierania się powierzchni stawowych. Dzisiaj wiadomo już, że choroba nasila się z wiekiem, ale to tylko jeden z wielu czynników ryzyka, które mogą przyczynić się do jej wystąpienia. Na chorobę zwyrodnieniową cierpią także ludzie młodzi, aktywni zawodowo.

Jedną z głównych przyczyn rozwoju zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa i stawów stanowi nadwaga. Wykazano, że nadmierne obciążenie związane z otyłością w znaczący sposób zwiększająca ryzyko powstawania zwyrodnień zwłaszcza stawów kolanowych i biodrowych.

Osobom cierpiącym na chorobę zwyrodnieniową stawów lekarze zalecają na samym początku terapii pozbycie się nadwagi, by w ten sposób odciążyć stawy. Poza zmianami w odżywianiu bardzo istotna jest również systematyczna aktywność ruchowa. Pacjenci z objawami choroby zwyrodnieniowej powinni być aktywni. Podczas ruchu, w stawie następuje wymiana płynu stawowego, dzięki czemu następuje wypłukiwanie czynników zapalnych i nie dochodzi do niszczenia stawu. Istotne jest to, że osoby z chorobą zwyrodnieniową powinny zwracać uwagę na to, w jaki sposób się ruszać i czego unikać.

W programach treningowych wykorzystuje się ćwiczenia rehabilitacyjne, chroniące kolana przed dodatkowymi urazami. Należy wzmocnić mięśnie ud, zapewniając tym samym asekurację stawu kolanowego. Nie należy również zapominać o rozciąganiu mięśni (stretching), aby staw zachowywał swoją elastyczność. W ramach ćwiczeń w domu poleca się bezpieczne treningi na rowerze stacjonarnym, co wzmacnia kolana, związuje je mięśniami i dodatkowo spala tłuszcz, a także poprawia kondycję. Osoby cierpiące na zwyrodnienie stawów powinny unikać wyskoków, podskoków i wszelkich form treningu, które je wykorzystują. Dla tych osób niebezpieczne może być bieganie i wypady. Niewskazane są także ćwiczenia, w których nie ma lub trudna jest stabilizacja kolan np. wszelkiego rodzaju podskoki i wypady takie jak wskakiwanie na platformę.

Jak przygotować się do aktywności fizycznej aby nie narażać się na urazy?

1. Jednym z pierwszych elementów powinno być wprowadzenie diety opartej o niskie indeksy glikemiczne, zabezpieczenie organizmu w węglowodany, białka i tłuszcze oraz witaminy i minerały, a ponadto wprowadzenie diety, która zabezpiecza organizm przed nadmiernym zakwaszeniem.

2. Przy aktywności fizycznej w okresach wiosenno-zimowych stosujemy suplementację kompleksami minerałów i witamin (zwłaszcza w wapń, witaminę D i K), zapobiegając demineralizacji, która jest główną przyczyną problemów ze stawami i przyczepami mięśni, powięzi, jak i więzadeł.

3. Przed każdym treningiem stosujemy rozgrzewkę (10-15 minut), zaś po nim ćwiczenia rozciągające (stretching)

4. Kluczem do osiągnięcia sukcesu jest wyważenie intensywności treningów w tygodniu, tak żeby organizm zdążył się zregenerować.

5. Odpowiednio nawadniaj organizm. Wyeliminuj napoje gazowane, zastąp je wodą średniomineralizowaną, kompotem czy płynem izotonicznym.